reklama

Samson bol eštébák, Bondy udavač, ja som bol zástavník

Človek sa nazdával, že po takmer dvadsiatich rokoch už bude pokoj, ale kdeže. Posledné týždne naháňajú komunistov a všetkých čo sa s nimi nejak zaplietli po celej východnej Európe. Ak máte maslo na hlave, je najvyšší čas priznať sa k vlastným hriechom.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (101)

S divnými režimami sa zapletli mnohí, z Guntera Grassa to vyliezlo až dávno po tom čo dostal Nobelovu cenu za literatúru, s podobnou organizáciou svojho času spolupracvoal aj mladý Dušan Slobodník. Cez vojnu sa stal členom Hitlerjugend, pretože závodne hrával ping pong a bez členstva by údajne nemohol pretekať. Nejak sa s tým netajil, spomína to vo svojej knihe venovanej tomu, ako ho po vojne odviedli do sovietskeho lágra. Po revolúcii sa dlho o slovíčka hádali s básnikom Feldekom, priaznivec stolného tenisu ostal doma a v hejslováckej tlači brojil proti maďarskej hrozbe, Feldeka z toho bolelo brucho a radšej sa odsťahoval do Prahy.

Oveľa viac pozornosti sa samozrejme venuje tým, čo spolupracovali s komunistami, lebo ešte nestihli vymrieť. Pred pár mesiacmi sa napríklad omieľalo meno pesničkára Nohavicu, na Slovensku najnovšie meno analytika Samsona. Hon pokračuje aj v záhrobí. Poliaci zistili, že s režimom údajne spolupracoval ich najslávnejší reportér Kapuczinsky, pár podivných reakcií sa posmrtne dočkal aj Egon Bondy. Ten sa nikdy netajil s tým, že bol taký posera, že komunistom udal pár svojich kamarátov. Presne to bolo to jediné, čo si na jeho živote pár dní po smrti všimol český kritik a významný komunistobijca Jan Rejžek, keď napísal svoj pravidelný stĺpček pre Sme. Ešte mu za to na webe ktosi aj poďakoval, lebo mu tým údajne otvoril oči a odvrátil ho od naivného oplakávania tohto filozofa – oči by mu asi viac otvorilo čítanie jeho kníh, Bondy sa svojou minulosťou nikdy netajil, kto čítal jeho spomienky, nebol Rejžkovým stĺpčekom až taký osvietený.

Ale aby som nehovoril len o tých druhých – keď si tak spomínam, s komunizmom som sa vážnejšie zaplietol dvakrát. Režim padol keď som mal skoro štrnásť rokov a dovtedy som stihol raz recitovať básničku o súdruhovi Gottwaldovi a rok pôsobiť vo funkcii školského zástavníka.

K tomu prvému som sa dostal úplne nevinne, učiteľka nevyberala deti podľa sily presvedčenia, ale podľa gramotnosti. Bol som vtedy sčítaný chlapec, a tak som šiel. Tuším sme boli štyria a každý striedavo povedal jeden veršík, takže nám to pri prednese poriadne viazlo. Keby som bol dostatočne slabomyseľný, dnes by som tvrdil, že sme tým sabotovali režim.

Zástavníkom som sa stal z romantických dôvodov, presnejšie povedané rovno z lásky. Moji spolužiaci, z ktorých sa takmer polovica po revolúcii prihlásila do seminára, boli vtedy dosť aktívni pionieri, ktorí organizovali Posedenia pri samovare a iné bohumilé podujatia. Práve oni mi poskytli nesprávnu informáciu, že na čele pionierskej organizácie bude baba, ktorá sa mi vtedy veľmi páčila.

Budúci kňazi si už pionierske funkcie podelili, voľný bol len zástavník. Ako som rýchle zistil, pionierom napokon šéfoval niekto úplne iný a ja som pred celou školou šaškoval s červenou zástavou úplne zbytočne. Teda okrem toho, že som sa na deň ulial zo školy – poslali ma na školenie zástavníkov v najbližšom okresnom meste, kde sme pred peknou znárodnenou vilou pochodovali s tyčkami od stanov. V praxi to dopadlo tak, že som pri nástupe hrubou žrďou zrazil k zemi kamarátovu sestru, ktorá kráčala za mnou a keď som tam hodinu stál s ťažkou zástavou, priišli na mňa mdloby a museli ma vystriedať.

Keď dnes v novinách čítam prepis novinárskeho výsluchu s niekým, na koho temnú minulosť najnovšie prišli, neberiem to tak vážne. S režimom sa nezapietli nielen tí, čo ho tvrdo odmietali (a tých bolo veľmi málo), ale aj tí, čo v šiestej triede ešte stále nevedeli čítať a v siedmej ich ešte stále nezaujímali ženy.

Ján Gregor

Ján Gregor

Bloger 
  • Počet článkov:  26
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Po pár rokoch mimo opäť vo vlasti. V rámci voľného času píšuci hlavne o kultúre na INAQUE.SK. Dočasne žijúci v Bratislave a jej okolí. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu